Personenvervoer Noot: de overstap naar elektrisch was een logische rekensom

Je hebt de bussen van Noot vast wel een keer in Ede zien rijden. Het bedrijf is gespecialiseerd in groepsvervoer en rolstoelvervoer. Dagelijks rijdt Noot door heel Nederland, met kinderen, ouderen en mensen met een beperking. Op weg naar school, dagbesteding of zorginstelling. Ook biedt Noot bus-, auto- en touringcarverhuur. Hun doel voor eind dit jaar: vijftig procent van hun 2.400 voertuigen is elektrisch.

Waarom elektrisch?

Natuurlijk is duurzaamheid voor Noot belangrijk, maar het was ook een logische rekensom; met elektrische voertuigen heb je meer kans om een aanbesteding te winnen, dus krijgt Noot meer opdrachten binnen.

Ervaring met elektrisch rijden

Sinds 2016 rijdt Noot al met de elektrische Opel Ampera en vanaf eind 2019 ook volop met elektrische personen- en rolstoelbussen. Het omschakelen naar elektrisch is soepel verlopen. Alle chauffeurs hebben een instructie gekregen over het vast- en loskoppelen van de stekker, hoe je het beste remt in een elektrische auto en hoe je omgaat met het aantal nog te rijden kilometers. Chauffeurs waren gewend om al bij te tanken als ze nog voor 150 km in de tank hadden zitten. Een elektrische wagen heeft natuurlijk een minder grote range, meestal rond de 200 km. Het is daarom niet handig om al te laden als de accu nog voor een kwart vol zit, dan blijf je de hele dag door laden. Voor de chauffeurs was het daarom vooral even wennen in het begin om niet snel te gaan laden en te vertrouwen op de range-informatie in het dashboard.  

Inmiddels zijn de chauffeurs enthousiast over het rijcomfort en het feit dat je niet meer hoeft te schakelen. Het gemak van een automaat en het stille rijden worden als  duidelijke pluspunten ervaren. Met de gedeeltelijke overstap naar elektrisch is Noot helemaal klaar voor de Zero Emissie Stadslogistiek (ZES)-zones in Nederland.

Knelpunten

Hoewel de overstap naar elektrisch soepel is verlopen, is er altijd ruimte voor verbetering. De grootste zorg op dit moment is het laden van de voertuigen. De chauffeurs nemen meestal hun taxivoertuig mee naar huis en dat betekent dat er bij een publieke laadpaal in de buurt moet worden geladen. Soms moet een chauffeur dan nog één tot twee kilometer naar huis wandelen omdat er geen laadpaal in zijn eigen straat beschikbaar is. Daarnaast moeten de rolstoelbussen drie keer per dag aan de snellader om een dienst van acht uur te kunnen maken.

Voldoende laadvoorzieningen is een voorwaarde

Om de overgang naar Zero Emissie Stadslogistiek zo soepel mogelijk te laten verlopen moet de komende jaren de beschikbaarheid van laadpalen inclusief snellaad-faciliteiten worden uitgebreid. Ook moeten de laadvoorzieningen dan op tijd klaar zijn voor gebruik.

Wil jij, net als Noot, de overstap maken naar elektrisch rijden? Of heb je een vraag over de ZES-zone van Ede? Neem dan contact op met logistiek makelaar Tako de Jong.