Veelgestelde vragen

De ZES-zone roept vast veel vragen bij je op, dat kunnen we ons voorstellen. Daarom hebben we tientallen vragen voor je op een rijtje gezet en meteen beantwoord. De vragen hebben we verdeeld over vijf categorieën. Zo ben je nog beter voorbereid op de ZES-zone.

Wat houdt een zero-emissiezone precies in?

Een zero-emissiezone is een gebied waarin voertuigen geen schadelijke uitlaatgassen uitstoten. Gemeente Ede stelt met ingang van 1 januari 2026 een zero-emissiezone in voor bestel- en vrachtauto’s.

Waarom stellen gemeenten een zero-emissiezone in?

Fossiele brandstoffen zorgen voor klimaatverandering.  Daarnaast veroorzaken vracht- en bestelauto’s luchtverontreiniging en geluidsoverlast. De luchtkwaliteit van steden moet verbeteren om deze voor ons allemaal leefbaar te houden. Tegelijkertijd moeten ondernemers wel hun werk kunnen blijven doen in de stad. Daarom gaan steden voor schone voertuigen en voeren ze zero-emissiezones in. Deze maatregel is één van de vele maatregelen uit het nationale Klimaatakkoord van 2019.

Waarom komen gemeenten met zulke maatregelen?

Deze zero-emissiezone is één van de vele maatregelen uit het nationale Klimaatakkoord van 2019. Hierin is afgesproken dat er vanaf 2025 zero-emissiezones ingevoerd mogen worden. Gemeente Ede heeft ervoor gekozen de zone vanaf 2026 in te stellen. De invoering van deze zero-emissiezones lijkt misschien ver weg. Maar het is verstandig je nu al voor te bereiden, zodat je op tijd voorbereid bent. Doe de kentekencheck op de website van Op weg naar ZES. Dan zie je meteen welke regels gelden voor jouw bestel- of vrachtauto‘s. Ook vind je hier meer informatie over de toekomstige zero-emissiezones, zoals overgangsregelingen, subsidies en fiscale mogelijkheden.

In hoeverre staan de plannen vast of is het nog steeds een ambitie?

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat dertig tot veertig gemeenten zero-emissiezones in hun steden invoeren. 28 gemeenten, waaronder gemeente Ede, hebben hiervoor plannen gemaakt en aangekondigd om deze zones in te voeren. Zij zijn nu bezig met de voorbereidingen. In sommige andere gemeenten is de invoering nog een ambitie. Het aantal zones zal dus nog groeien. De toegangsregels worden wettelijk vastgelegd in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990).

Waar in Nederland komen zero-emissiezones?

Dertig tot veertig Nederlandse gemeenten zullen een zero-emissiezone voor stadslogistiek vanaf januari 2025 invoeren. Om te zien welke andere gemeenten meedoen met de zero-emissiezones, kun je kijken op de website van Op weg naar ZES. Als u hier “Bedrijven” aanklikt en naar beneden scrolt ziet u waar in Nederland de zero-emissiezones komen.

Waar liggen de grenzen van een zero-emissiezone?

Voorgestelde zero-emissiezones zijn op de site van Op weg naar ZES in kaart gebracht. Deze kaart wordt periodiek geüpdatet.

Vanaf wanneer gaat de zero-emissiezone in?

De zero-emissiezone gaat in de meeste gemeenten op 1 januari 2025 in, maar in gemeente Ede gaat de zero-emissiezone pas in op 1 januari 2026. De geplande invoeringsdata staan op de interactieve kaart op de site van Op weg naar ZES

Moet ik als ondernemer mijn onderaannemers vragen of ze de ZES-zone in mogen, of is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen bedrijf?

De eigenaar van het voertuig en dus van het bedrijf is zelf verantwoordelijk. Schakel je onderaannemers in, dan moeten zij er zelf voor zorgen dat ze aan de eisen voldoen. Je kunt hen wel stimuleren de overstap naar elektrisch rijden te maken.

Wat zijn de toegangseisen? Tot wanneer heb ik tijd om aan die eisen te voldoen?

Toegangseisen:

  • Alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s die ná 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten emissievrij zijn in een zero-emissiezone.
  • Alle bestel- en vrachtauto’s moeten vanaf 1 januari 2030 emissievrij zijn in een zero-emissiezone.

Overgangsregelingen:

  • Bakwagens in Euroklasse/emissieklasse 6 die ná 1 januari 2020 en trekkers Euroklasse/emissieklasse 6 die ná 1 januari 2017 op kenteken zijn gezet, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot een zero-emissiezone.
  • Bestelauto’s in Euroklasse/emissieklasse 4 of lager kunnen vanaf 1 januari 2025 niet meer een zero-emissiezone in.
  • Bestelauto’s in Euroklasse/emissieklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot een zero-emissiezone.
  • Bestelauto’s in Euroklasse/emissieklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot een zero-emissiezone.

Voor wie geldt een zero-emissiezone?

Het gaat om alle bestel- en vrachtauto’s. Deze zijn bij de RDW bekend onder de voertuigcategorieën N1, N2 en N3. Daarbij gaat het om voertuigen die bijvoorbeeld gebruikt worden voor bevoorrading van winkels, kantoren en bouwplaatsen, de levering van pakjes aan consumenten en bedrijven, bestelauto’s van service- en verhuisbedrijven, maar ook de lokale winkelier, cateraar en bloemist die hun klanten bevoorraden. Vanaf 1 januari 2026 moeten nieuwe bestel- en vrachtauto’s uitstootvrij zijn in een zero-emissiezone. Dit betekent dus geen diesel, benzine, LPG of biodiesel, maar wel elektrisch of waterstof. Voor sommige voertuigen geldt een overgangsregeling. Op de website van Op we naar ZES vindt u onder andere een overzicht van de toelatingseisen.

Geldt de zero-emissiezone ook voor particulieren?

De Rijksoverheid bekijkt hoe particulieren die een bestelauto bezitten voor privégebruik ontheven kunnen worden. In de kamerbrief uitvoeringsagenda Stadslogistiek schrijft de staatssecretaris dat particulieren bij de gemeente een ontheffing kunnen aanvragen voor hun bestelauto, alleen als zij aan kunnen tonen dat het voertuig niet bedrijfsmatig gebruikt wordt.  Het Rijk onderzoekt op dit moment hoe deze groep ontheven kan worden. Wanneer hier meer informatie over is, kun je dat hier teruglezen.

Geldt de zero-emissiezone ook als ik als particulier een bestelauto huur?

Ja dan geldt deze ook, er wordt gekeken naar de eigenaar en niet naar de berijder. De eigenaar van de bestelauto is verantwoordelijk voor de bestelauto en dus ook verantwoordelijk voor de omgang met de ZES-zone.

Zijn de toegangseisen in alle steden hetzelfde?

Ja, de regels zijn landelijk bepaald en hetzelfde in de verschillende zero-emissiezones.

Ik kom maar een paar keer per maand/jaar in de zero-emissiezone, moet ik dan ook aan de toegangseis voldoen?

De uitstootvrije zone geldt voor iedereen die hiermee in aanraking komt, ook als je maar een paar keer per maand of in het jaar in de zone komt. Je kunt misschien gebruik maken van dagontheffingen.

Wat is een zero-emissie voertuig?

Zowel batterij-elektrische voertuigen als voertuigen aangedreven door waterstof zijn zero-emissie voertuigen en welkom in een zero-emissiezone. Dit geldt uiteraard ook voor vrachtfietsen. Het gaat erom dat er geen fossiele brandstoffen worden gebruikt en er geen uitlaatgassen uitgestoot worden. Biobrandstoffen en synthetische diesel zijn ook niet toegestaan.

Heeft mijn hybride-/diesel-/gas-/benzine voertuig nog wel toegang?

Nee, een zakelijk geregistreerd hybride-/diesel-/gas-/benzinevoertuig heeft geen toegang. Wel gelden nog enkele overgangsregelingen voor Euro-5 en euro-6 bestelauto’s en Euro VI vrachtauto’s, zie de vraag ‘Wat zijn de toegangseisen?’ Tot wanneer heb ik tijd om aan die eisen te voldoen? Plug-in hybride vrachtauto’s kunnen ontheffing krijgen voor de zero-emissiezone tot 1 januari 2030, alleen als zij aantoonbaar en handhaafbaar uitstootvrij rijden in de zones.

De techniek voor emissievrije vrachtauto’s is nog niet zo ver. Kan een gemeente emissievrij dan wel eisen?

Er zijn inmiddels van verschillende merken diverse typen ZE-vrachtwagens beschikbaar, zowel batterij-elektrisch als waterstof-elektrisch. Beide varianten worden op dit moment volop verder ontwikkeld en geproduceerd. De grote vrachtwagenproducenten hebben allen een Zero Emissie productielijn en plannen voor verdere uitrol in de toekomst. Omdat de ontwikkeling van elektrische bestelvoertuigen verder is dan die van vrachtauto’s, is voor vrachtauto’s een ruimere overgangsregeling afgesproken.

Bakwagens met een Euroklasse 6 die ná 1 januari 2020 en vóór 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de zero-emissiezone. Trekkers met een Euroklasse 6 die ná 1 januari 2017 en vóór 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de zero-emissiezone. Met deze afspraak hoeft de sector niet het onmogelijke te doen, maar is er wel voldoende noodzaak om vanaf nu te investeren in een emissievrij alternatief. In de nationale Uitvoeringsagenda Stadslogistiek is afgesproken om in 2024 twee evaluatiemomenten te houden waarin beoordeeld wordt of de toegangseisen nog wel haalbaar zijn en indien nodig worden deze aangepast.

Mijn (onder)aannemer/vervoerder heeft een buitenlands kenteken. Welke regels gelden er voor buitenlandse voertuigen?

De regels gelden voor Nederlandse en buitenlandse kentekens. 

Gelden de regels ook voor voertuigen van (semi-)overheden?

Ja, deze regels gelden ook voor voertuigen van (semi-) overheden.

Wat is de boete als ik zonder ontheffing de zero-emissiezone in rijd?

Dit staat nog niet vast maar zal tussen de €100,- en €300,- per keer zijn.

Welke landelijke vrijstellingen zijn er?

Een vrijstelling is anders dan een ontheffing. Voor een vrijstelling hoeft de eigenaar niets te doen. Een vrijstelling wordt bepaald aan de hand van RDW-gegevens.

Voor de huidige milieuzone gelden de volgende vrijstellingen:

  • Oldtimers (40 jaar en ouder),
  • Rolstoel toegankelijke voertuigen (met een vastgelegde bijzonderheidscode 70, 145, 146, 147, 149 of de aanduiding voor speciale doeleinden SH),
  • Bijzondere voertuigen jonger dan 13 jaar (vrachtauto’s, met vastgelegde carrosseriecode 15, 16, 19, 23, 26, 27, 31, of de aanduiding voor speciale doeleinden SB en SF)
  • Bijzondere voertuigen: kermis- en circusvrachtauto’s, vrachtauto’s voor exceptioneel transport, verhuisauto’s en vrachtauto’s met een laadkraan met een hefvermogen van 35 tonmeter of meer.

Deze vrijstellingen gaan ook voor de zero-emissiezones gelden. Om vrijstelling te krijgen voor je voertuig hoef je niets doen, deze wordt automatisch verleend. Voor de bijzondere voertuigen kermis- en circusvrachtauto’s, vrachtauto’s voor exceptioneel transport, verhuisauto’s en vrachtauto’s met een laadkraan met een hefvermogen van 35 tonmeter of meer moet u een ontheffing aanvragen.

Zijn er ontheffingen van de toegangsregels mogelijk?

Ja, er komen mogelijkheden voor ontheffingen. Een ontheffing is nodig als niet aan de hand van RDW-gegevens is vast te stellen of een voertuig toegang heeft. Een ontheffing moet dan aangevraagd worden. Het beleid hiervoor is nog in voorbereiding.  Zoals het er nu naar uitziet komen de volgende voertuigcategorieën in aanmerking voor ontheffing. In de loop van 2023 komt hier meer duidelijkheid over.

  • Dagontheffingen voor bestel- en vrachtauto's.
  • Ontheffing vanwege lange levertijd uitstootvrij voertuig.
  • Ontheffing op basis van bijzondere financiële omstandigheden.
  • Ontheffing op basis van hardheidsclausule.
  • Ontheffing voor bijzondere voertuigen die jonger zijn dan 13 jaar (kermis- en circusvrachtauto’s, vrachtauto’s voor exceptioneel transport, verhuisauto’s en vrachtauto’s met een laadkraan met een hefvermogen van 35 tonmeter of meer).
  • Voertuigen van gehandicapten die zijn aangepast voor minimaal 500,- euro.
  • Voertuigen waarvoor op het moment dat de zones van kracht worden geen uitstootvrije variant beschikbaar is.
  • Plug-in Hybride vrachtauto.
  • Bestelvoertuigen en vrachtwagens van particulieren.

Ik heb momenteel een ontheffing voor mijn oldtimer/gehandicaptenvoertuig/ bijzonder voertuig voor toegang tot een milieuzone. Gaat er voor mij iets veranderen? Is mijn ontheffing straks nog geldig?

Verleende ontheffingen blijven geldig bij het invoeren van de nieuwe zero-emissiezone. Als einddatum geldt de looptijd van je huidige ontheffing/vrijstelling.

Ik rij maar 500 meter de zero-emissiezone in. Kan ik hiervoor een uitzondering krijgen?

Ook voertuigen die maar 100, 200 of 500 meter de zone inrijden, hebben een nadelige invloed op de luchtkwaliteit en de klimaatverandering. Het beleid is alleen uitvoerbaar met heldere regels voor de toegang tot de zones. Die regels zijn omgezet in duidelijke wetgeving die voor de gehele doelgroep gelijk is. Of een voertuig overal in de zone of alleen aan de rand moet zijn en hoeveel (kilo)meters er in de zero-emissie-zone worden gemaakt doet voor de wet niet ter zake. Een zone heeft ook een uitstralingseffect op het gebied eromheen.

Ik heb een B-rijbewijs en bij de overstap naar een elektrisch voertuig is het gewicht boven 3500 kilogram. Heb ik een C-rijbewijs nodig?

Bestuurders in bezit van het B-rijbewijs mogen onder voorwaarden een ZE-voertuig tot maximaal 4250 kilogram besturen. Hiermee krijgen zij een vrijstelling voor rijbewijs C. De voorwaarden zijn: 

  • De chauffeur bezit minimaal 2 jaar het B-rijbewijs. 
  • Het aangetoond extra gewicht inclusief belading boven 3500 kilogram is toe te wijzen aan het batterijpakket. Hiervoor moet door de producent of importeur een document worden opgesteld waaruit blijkt wat het specifieke gewicht is van het batterijpakket. 

Hoe weet ik waar laadpalen staan? Zijn er voldoende oplaadpunten voor mijn bestelauto/vrachtauto?

Bekijk deze kaart met oplaadpalen in Nederland. Ook kun je de laadlocaties in Nederland bekijken op onder andere de volgende apps: A Better Route Planner, Chargemap, PUMP, nextcharge, ShellRecharge, ANWBMobiliteit, Leap24. Een overzicht van alle openbare laadpalen in de gemeente Ede vind je op deze kaart met openbare laadpalen.

Waar kan ik mijn bestelauto/vrachtauto opladen?

Openbare laadinfrastructuur kan nooit aan alle behoefte voldoen, je bent zelf verantwoordelijk. Wel zullen steeds meer openbare laders worden gerealiseerd. Ook commerciële partijen plaatsen (snel)laders. De beschikbaarheid wordt dan gedeeld met andere ondernemers. Het laden van voertuigen gebeurt vaak op eigen terrein. Als je een eigen terrein hebt (oprit of parkeerplaats), ben je zelf verantwoordelijk voor de realisatie van laadinfrastructuur op je eigen terrein. Zie ook de Handreiking depotladen van de NAL: Handleiding Depot Laden (agendalaadinfrastructuur.nl) In alle andere gevallen kun je gebruik maken van het openbare netwerk met laadpalen. Dit netwerk wordt telkens uitgebreid waar gemeenten of laadpaalaanbieders zien dat behoefte is aan meer laadpalen. Via de webpagina ‘Openbare laadpalen aanvragen’ van ede.nl kun je een openbare laadpaal bij gemeente Ede aanvragen. Een overzicht van alle openbare laadpalen in de gemeente Ede vind je op dezekaart met openbare laadpalen.

Komen er nu ook meer laadpalen in de stad? En wie moet daarvoor zorgen, de overheid of de ondernemer?

Gemeenten houden rekening met een toenemende vraag aan laadpalen. Ondernemers die geen parkeerplek op eigen terrein hebben kunnen via de webpagina ‘Openbare laadpalen aanvragen’ van ede.nl een openbare laadpaal aanvragen. Ook plaatst gemeente Ede op de grote parkeerterreinen in en rond het centrum openbare laadpalen. Werknemers die hun bestelbus mee naar huis nemen kunnen gebruik maken van openbare laadinfra in de wijk waar ze wonen.

Voor vrachtwagens plaatsen ondernemers op eigen terrein laadpalen met name bij de distributiecentra en -hubs of op eigen terrein bij het bedrijf. Zo hebben zij hun logistieke proces in eigen hand en zijn zij niet afhankelijk van het aantal openbare laadpalen en de beschikbaarheid daarvan.

Voor het laden van vracht- en bestelauto’s kan ook gebruik gemaakt worden van openbare en semi-publieke snellaadvoorzieningen van de gemeente of van commerciële partijen zoals tankstations, supermarkten, bouwmarkten etc. Zie voor meer informatie ook NKL Nederland: Startpunt laadinfrastructuur elektrisch vervoer.

Ik heb een onderhoudsbedrijf en we rijden de hele dag door naar particulieren. Met ons materiaal moeten we echt voor de deur parkeren. Hoe doe ik dat met opladen?

De meeste bestelbussen hebben een voldoende actieradius. Dit is wel afhankelijk van de grootte van de bestelbus en een eventuele aanhanger. De bestelbus kan in de nacht worden volgeladen op het depot van het bedrijf of aan de openbare laadpaal (als vrij/beschikbaar) bij de woning van de werknemer. Dat is voor de meeste bedrijven voldoende. Anders kun je onderweg laden bij de diverse snellaadstations.

Op de batterij van een elektrische auto kan ik niet lang en ver genoeg rijden. Hierdoor kan ik mijn werkzaamheden niet meer uitvoeren. Wat nu?

De actieradius van elektrische voertuigen is de afgelopen jaren steeds groter geworden en naar verwachting zet deze trend zich door. Tegelijk is het netwerk van laadpunten, zowel in de openbare ruimte, semi-publiek bij commerciële partijen en op privaat terrein steeds fijnmaziger geworden. Zo kan op veel plekken (bij)geladen worden. Dit werkt anders dan met benzine of diesel: er wordt niet in één keer volgetankt, maar er wordt bijgeladen wanneer het kan (waarbij de dag vanuit huis of het depot wel vaak "vol" kan worden gestart). Dit netwerk van publieke, semipublieke en private laadpunten breidt zich bovendien in hoog tempo uit.

Kijk van tevoren naar de afstand die je moet afleggen en plan je laadmomenten in. Zo kom je niet voor onverwachte omstandigheden te staan. Op deze kaart met oplaadpalen in Nederland kun je zien welke oplaadopties voor jou van toepassing zijn.

Hoe kan ik een laadpaal aanvragen?

Als je niet beschikt over een parkeerplek op eigen terrein, kun je een laadpaal voor de openbare ruimte aanvragen. Ook plaatst gemeente Ede op veelbezochte plekken, zoals op de grote parkeerterreinen in en rond het centrum, openbare laadpalen op basis van data.  Eigenaren van parkeerplekken op eigen terrein zijn zelf verantwoordelijk voor de aanleg van laadpalen. Je kunt hiervoor een laadpaalaanbieder naar keuze benaderen. Meer informatie over het plaatsen van eigen laadpalen op eigen grond: Bedrijven - NKL Nederland en Privaat-Logistiek-laden.pdf (topsectorlogistiek.nl). Steeds meer bedrijven(terreinen) vragen gezamenlijk laadpalen aan. De vragen die gelden voor het realiseren van laadpunten op dezelfde aansluiting, lijken op het realiseren van laadpunten binnen een Vereniging van Eigenaren. De brochure laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VVE geeft concrete suggesties om hier mee om te gaan. Heeft jouw bedrijf geen eigen oprit of parkeerplek, dan kun je een verzoek voor een openbaar oplaadpunt indienen bij gemeente Ede of een alternatief plan maken dat het beste past bij jouw bedrijf en de ritprofielen van je wagenpark (laden onderweg, bij klant, bij werknemer thuis etc.) Voor advies over laadinfrastructuur voor zware logistieke voertuigen kun je terecht bij logistiek makelaar Tako de Jong.

De wachttijd voor de aanschaf van een oplaadpunt is te lang. Hierdoor kan ik mijn voertuig niet opladen en daardoor mijn werkzaamheden niet uitvoeren. Hoe kan ik nu mijn werkzaamheden uitvoeren?

Het is belangrijk om op tijd te beginnen met de inventarisatie van de benodigde netaansluiting voor het opladen van je voertuig. Om er in de tussentijd toch voor te zorgen dat je jouw elektrische voertuig kunt opladen, kun je kijken naar andere laadpunten in de stad. Bekijk deze kaart met oplaadpalen in Nederland om te zien welke oplaadopties voor jou van toepassing zijn. Ook kun je de laadlocaties in Nederland bekijken op de volgende apps: A Better Route Planner, Chargemap, PUMP, nextcharge, ShellRecharge, ANWBMobiliteit, Leap24. Je kunt ook afspraken maken met omliggende bedrijven om tijdelijk gebruik te maken van de reeds door hun gerealiseerde laadvoorziening. Zo kan op veel plekken (bij)geladen worden. Dit werkt anders dan met benzine of diesel: er wordt niet in één keer volgetankt, maar er wordt bijgeladen wanneer het kan (waarbij de dag vanuit huis of het depot wel vaak "vol" kan worden gestart). Kijk van tevoren naar de afstand die je moet afleggen en plan je laadmomenten in. Zo kom je niet voor onverwachte omstandigheden te staan. Zie ook de website van Logistiek Laden.

Welke invloed heeft netcongestie op het plaatsen van mijn laadpalen?

Er is sprake van netcongestie als de vraag naar transport van elektriciteit groter is dan de transportcapaciteit van het net. Voor laadpalen voor e-bestelauto's is er in het algemeen geen knelpunt, daarvoor is geen hoog vermogen nodig tenzij het om een groot wagenpark gaat. Laadinfra voor elektrische vrachtauto’s heeft wel veel vermogen nodig en dan kan netcongestie wel belemmerend zijn. Voor de laadinfra van vrachtwagens kun je contact opnemen met de logistiek makelaars van provincie Gelderland. Vaak is een aansluiting nog mogelijk. Wel geldt: hoe eerder aanvragen hoe beter. Zie ook de handreiking Laden voor logistiek bij beperkte netcapaciteit of de website van Logistiek Laden.

De aanschaf van een elektrische bestelauto/vrachtauto kan ik niet betalen. Kan ik een ontheffing krijgen?

Als een onderneming geen alternatieven heeft en failliet dreigt te gaan door de aanschaf van een uitstootvrij voertuig kan deze een ontheffing aanvragen voor hun huidige voertuig. Hoe dat aanvraagproces er precies uitziet wordt begin 2024 bekend.

Voor de aanschaf van emissieloze bestel- en vrachtauto’s zijn er subsidiemogelijkheden. Voor vrachtwagens zie: Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) (rvo.nl), voor bestelauto’s zie: Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) (rvo.nl)

Is dit plan wel haalbaar voor kleine ondernemers?

Het is haalbaar voor kleine ondernemers om te voldoen aan de eisen van de zero-emissiezone:

  • In veel gevallen nu al voordeliger. Een elektrische bestelauto is over een langere periode gezien in veel gevallen al goedkoper dan een bestelauto op diesel. Dat komt vooral door de veel lagere onderhoudskosten en kosten voor de elektriciteit in plaats van diesel. Het klopt dat de aanschafprijs (eenmalige investering) van een elektrische bestelauto in de meeste gevallen nu nog hoger is dan een dieselbestelauto. Dit kostenverschil wordt voor een groot deel opgevangen door de nationale aanschafsubsidie.
  • Aanschafprijs daalt. De komende jaren zal de aanschafprijs van elektrische bestelauto’s steeds lager worden én zullen er steeds meer modellen beschikbaar komen, ook tweedehands.
  • Subsidieregelingen. Het Rijk heeft subsidieregelingen om de overstap naar een elektrische vracht of bestelauto voor ondernemers gemakkelijker te maken. Voor vrachtwagens zie: Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) (rvo.nl), voor bestelauto’s zie: Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) (rvo.nl)
  • Overgangsregeling. Met de meest relevante brancheorganisaties en experts is een overgangsregeling afgesproken. De overgangsregeling is gebaseerd op afschrijvingstermijnen en natuurlijke investeringsmomenten.

Zijn er straks genoeg emissievrije busjes te koop?

Voor bijna alle bestelwagens is een uitstootvrije variant beschikbaar. Tegen 2025 zal het aanbod nog verder verbeteren. Voor vrachtwagens kan het zeldzame gevallen gebeuren dat er geen uitstootvrije variant beschikbaar is. Op landelijk niveau wordt er gewerkt aan een ontheffing voor deze gevallen.

Ik zit de komende jaren nog vast aan mijn huidige leasecontract, hoe voldoe ik straks aan de voorwaarden van een zero-emissiezone?

Zie de overgangsregeling voor vracht- en bestelauto’s. Als je denkt dat je voertuig geen toegang meer heeft neem dan contact op met je leasemaatschappij. Ook zij zal rekening houden met de zero-emissiezones die in Nederland worden ingevoerd. Normaliter loopt een leasecontract 2 tot 5 jaar en over het algemeen stellen leasemaatschappijen nieuwe modellen met schonere emissieklassen ter beschikking.

Mag ik nog een tweedehands fossiele bestelauto met emissieklasse 5 of 6 kopen om daar nog mee te blijven rijden?

Ja, dat mag. Maar als u hiermee de zero-emissiezones in wilt rijden moet je opletten dat hier ook een einddatum aan zit: respectievelijk 1 januari 2027 voor emissieklasse 5 en 1 januari 2028 voor emissieklasse 6. Bedenk overigens dat het rijden van uitstootvrije voertuigen een concurrentievoordeel kan opleveren: steeds meer opdrachtgevers zullen naar duurzaam vervoer vragen bij hun opdrachten.

Hoeveel kost een schone bestelbus gemiddeld?

Op de website welkeebestelbus.nl kun je het kenteken van je huidige bestelauto invoeren en de maandlasten vergelijken van een nieuwe dieselbus met het elektrische aanbod van dit moment.

Zijn er subsidies beschikbaar?

Het Rijk heeft subsidies beschikbaar voor de aanschaf van emissieloze bestelauto’s en emissieloze vrachtauto’s. Deze regelingen heten respectievelijk SEBA (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s) en AanZET (Aanschafregeling Zero-Emissie Trucks). Zie de website van de RVO voor meer informatie.