Wilco Brinkhorst is op zijn negentiende aan de slag gegaan in het bedrijf van zijn vader. Enkele jaren later heeft hij het bedrijf overgenomen en sindsdien staat hij aan het roer. Omdat het bedrijf van oorsprong onder het ouderlijk huis gevestigd was, is het ondernemerschap er met de paplepel ingegoten. “Zodra we een mes konden vasthouden, hielpen we al mee. Je groeit erin op en weet eigenlijk niet beter.”

Strategische locatie

Dat W&G Brinkhorst nog steeds gevestigd is in gemeente Ede is geen toeval. Naast de roots die Wilco in Ede heeft liggen, is ondernemen in deze regio een strategische keuze. “Barneveld staat bekend om de kippen, dat spreekt in ons voordeel. Mensen denken ook: ‘Als we hertenbiefstuk willen, halen we die van de Veluwe’. Ook logistiek gezien is de ligging gunstig. De Klomp ligt centraal en we hebben weinig last van files. Daarnaast is de betrokkenheid van de medewerkers groot. De mensen in deze regio zijn veelal opgegroeid in het ambacht en hebben een hoge loyaliteit.”

Trotse sponsor van de Heideweek

W&G Brinkhorst is niet alleen verbonden met Ede via het familiebedrijf, maar ook via de Heideweek. “Voor ons is Ede liefde. En met liefde is de Heideweek onlosmakelijk verbonden. Ik ben hier opgegroeid en Ede voelt echt als thuis. Daarom ben ik trotse sponsor van de Heideweek.” Als sponsor ziet Wilco het evenement als een belangrijke traditie. “De Heideweek zet Ede op de kaart en het is prachtig om te zien hoe dit evenement gegroeid is tot iets groots. Ik vind het mooi om hieraan bij te kunnen dragen. De kern is door de jaren heen hetzelfde gebleven: Ede is Heideweek en Heideweek is Ede.” 

Vraaggestuurd ondernemen

Wilco hoopt dat zijn zoons -van momenteel 18 en 20 jaar- op een dag het familiebedrijf willen overnemen. “Ze hebben er affiniteit mee, maar het is afwachten of ze het echt willen. Je moet er passie voor hebben.” In de tussentijd blijft het bedrijf groeien, vooral door in te spelen op de veranderende behoeften van de markt. “We ondernemen vraaggestuurd. We kijken naar de behoeften van de klant en spelen daar flexibel op in. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de inzet van transport en het verminderen van verspilling. Maar ook voor het personeelstekort proberen we oplossingen te vinden. Mensen eten steeds meer buitenshuis en de bezetting in keukens is een probleem. Wij nemen een deel van dat werk over door gerechten al gedeeltelijk te garen voordat ze naar de keuken gaan. Zo lossen we een deel van het bezettingsprobleem op.”

Blijf realistisch

Ondanks het succes van het familiebedrijf, blijft Wilco altijd realistisch kijken. “Je moet altijd rekening houden met zeven vette en zeven magere jaren. Blijf verstandig, want het kan zo omslaan. Het is belangrijk om verantwoord te ondernemen. Maar zolang mensen om de drie à vier uur trek hebben, blijven wij bestaan”.

Eerst een plan (Verwijst naar een externe website)