Om deze ondernemers op weg te helpen bood de gemeente Ede ondersteuning van een adviesbureau om ze te helpen met de eerste stappen. Een paar mooie resultaten van 3 van de in totaal 14 deelnemende horecazaken:

Fatih - Lunchroom Smiles

"Sommige mensen geloven gewoon niet dat deze veganistisch is." Eigenaar Fatih van Lunchroom Smiles laat ons zijn populairste veganistische burger proeven: de Legendary Royal, met een glutenvrij broodje en veganistisch gehakt, kipburger, kaas, sla, augurk, ui, tomaat en een lekker pikante sriracha mayo. Fatih is een van de ondernemers aan de Parkweg in Ede die zijn aanbod wel wat gezonder en duurzamer wilde maken. Van gemeente Ede kreg hij een traject aangeboden om te bekijken wat voor hem interessante mogelijkheden waren.

Hij breidde daarop zijn aanbod van veganistische producten uit, en ontwikkelde onder andere een menu met veganistische burgers die mensen helemaal zelf kunnen stellen. De burgers worden al goed verkocht; gemiddeld verkoopt hij zo’n 10 veganistische burgers per dag. Ook biedt Fatih nu vegetarische kipnuggets en uirenringen aan en maakt hij nu zijn kapsalon met wat extra salade of met falafel. Verder heeft hij nu een vegetarisch overzichtsmenu gemaakt, zodat vegetariërs in één oogopslag kunnen zien waar ze uit kunnen kiezen.

Waarom als ondernemer werken aan een gezonder en duurzamer aanbod: “Ik zorg voor mijn klanten zoals ik voor mezelf wil zorgen. Dus gezondere, duurzamere opties met verse producten zijn dan onmisbaar.”

Het traject met het adviesbureau in samenwerking met gemeente Ede was voor Lunchroom Smiles een leuke nieuwe uitdaging: “Als ondernemer kan ik elke dag nog wel weer wat nieuwe leren. Er is geen leeftijd waarop het leren stopt. Ik vind het belangrijk om open te blijven staan voor nieuwe ontwikkelingen en wensen.”

Eelco - De Quack

"Samen met het adviesbureau zijn we begonnen met een klanttevredenheidsonderzoek", vertelt Eelco. "Klanten waren gelukkig al heel positief over ons aanbod. In de enquête stelden we onze klanten ook de vraag of ze meer behoefte hadden aan groente. Daaruit kwam dat mensen dat wel interessant vonden. En ook bijvoorbeeld dat ze graag bij een bestelling zouden kunnen aangeven of ze er bepaalde extra groenten bij zouden willen."

Eelco is ermee aan de slag gegaan, bijvoorbeeld in eerste instantie wat verhoudingen te wijzigen. Dus in gerechten de hoeveelheid vlees verminderen en de hoeveelheid groenten vergroten. "Daarnaast hebben we wat nieuwe opties toegevoegd, bijvoorbeeld een pasta met kip of zalm en spinazie. Ook hebben we nu aan onze website de mogelijkheid toegevoegd om extra groenten aan je bestelling toe te voegen. Onze populairste pasta is De Quack: met ui, paprika champignons en kip, en nu hebben daar nu dus wat meer groenten en wat minder kip in zitten dan voorheen. En: in zo’n 75% procent van onze pasta’s zit groente."

Waarom gezonder en duurzamer? “Voor mij als ondernemer is dat belangrijk omdat er vraag naar is. Als ondernemer bied ik aan wat mijn klanten wensen. En we zijn natuurlijk in Nederland/Europa steeds meer bezig met een bewustwordingsproces, waarmee de vraag naar gezondere en duurzamere producten stijgt. En de vraag naar ongezonde producten daalt. Wij gaan met die ontwikkelingen mee. Zelf ben ik trouwens ook al 25 kilo afgevallen. De gezondere opties worden ook al goed besteld.

Eelco is ook op het digitale vlak innovatief: hij heeft een app ontwikkeld (Foodorder) waar klanten kunnen bestellen bij alle Edese restaurants. De Edese ondernemers hoeven hier geen commissie af te dragen, in vergelijking met de andere welbekende bezorgapps. Sinds 1 oktober is de app live.

Magdy - Piramide

"Wij hebben samen met het adviesbureau gekookt. Dat was heel erg leuk en leerzaam", vertelt Magdy. "Zo hebben we een nieuwe vegetarische hamburger met champignon toegevoegd aan ons menu, Ook hebben we hele lekkere dingen gemaakt met fetakaas (als alternatief voor gewone kaas), met ui en champignons.

Waarom belangrijk om aan gezonder en duurzamer aanbod te werken: “Als je goed voor je zaak en klanten wilt zorgen, moet je blijven vernieuwen. Met de ontwikkelingen en veranderende behoeften van mensen meegaan. Niet stil blijven staan met oude producten, maar blijven vernieuwen. Er is steeds meer vraag naar vegetarische producten. Zo loopt onze kapsalon falafel heel erg goed. Daar verkoop ik er rond de 40 a 50 per week van. Ook bieden wij vegetarische kebab, burger gehakt, pizza, loempia en spaghetti aan."

Magdy heft wel een tip voor andere ondernemers: "Vegetarische producten hoeven helemaal niet duur te zijn. Denk bijvoorbeeld aan een lekker gerecht met fetakaas, olijven en uien. Niet duur maar wel heel erg lekker."

Ook aan de slag?

Gemeente Ede vindt het belangrijk dat alle Edenaren die dat willen gezonde en duurzame voeding kunnen krijgen. Op werk, op school en in de wijk. De gemeente werk daar aan samen met partners in de City Deal Gezonde en Duurzame Voedselomgeving. Ben je ook horeca-ondernemer in Ede, wil je aan de slag met een gezonder en duurzamer aanbod en ben je benieuwd naar adviezen en tips. Neem gerust eens contact op met de gemeente Ede via voedselonderwijs@ede.nl.