Maximale betrokkenheid van generatie op generatie

Die genoemde betrokkenheid gaat diep. Dirk: “Ik ben al sinds mijn jongste jeugd verbonden aan het concours. Zowel in het familiebedrijf als privé wordt het van generatie op generatie doorgegeven. Inmiddels maken zelfs mijn kinderen er deel van uit!” Dirk is algemeen bestuurslid en mede terreincoördinator en daarnaast met zijn aannemers- en transportbedrijf Roseboom Groep al ‘minstens een halve eeuw’ trouw sponsor. “Het is natuurlijk bijna niet mogelijk om het commerciële rendement te meten, maar voor ons ligt de winst op een heel ander vlak. Onze mooie regio én de paardensport op de kaart zetten en een sociaal netwerk bieden voor alle bezoekers.”

Een toekomstbestendige filosofie

En bezoekers, die zijn er genoeg, ze komen met duizenden. Gerrit, eigenaar van Het Letselhuis en bestuurslid/sponsor: “In Nederland is geen vergelijkbaar regionaal concours waar zoveel publiek op af komt en dat zo divers is. Ook voor de deelnemers is dit echt van absolute meerwaarde. Mede door corona zijn er veel concoursen - ook oude - definitief gestopt. Wij hebben juist een positieve impuls gegeven. Want in die afgelopen 116 jaar is natuurlijk heel wat veranderd. In de paardensport én in de maatschappij. Het hart van het concours draait als vanouds om de paarden. Daarnaast is onze focus flink verlegd. Kernwoorden daarbij zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid, duurzaamheid, sport & gezondheid en regionale betrokkenheid.” Een goed voorbeeld van de maatschappelijke betrokkenheid is het onderdeel Ride & Run waarin ook deelnemers met een beperking meedoen. Ook het sociale aspect speelt een grote rol. De aanwezige horeca biedt gezelligheid en netwerken in een informele sfeer. “Helemaal passend bij onze nieuwe koers hebben we naast de traditionele bitterbal ook gezonde happen en sappen en een gezellig club van 100 voor ondernemende mensen”, lacht Gerrit.

Focus verleggen

De afgelopen jaren zijn er nog meer aanpassingen doorgevoerd. Gerrit: “Als bestuur willen we het concours toekomstbestendig maken. Naast de hippische activiteiten zijn er daarom activiteiten voor het hele gezin toegevoegd.” Een goed voorbeeld van de switch naar duurzaamheid is het ‘kinderdorp’. Gerrit: “Voorheen was dit een volledige kermis, een enorme aanslag op het stroomnetwerk, dat kan echt niet meer. Bovendien willen we ons richten op sport, dat past beter bij onze visie. Het kinderdorp staat daarom nu in het teken van activiteit en bewegen.” Ook dierenwelzijn is een topic. Maar dit is uiteraard niet iets van nu, al zolang het concours bestaat, staat het welzijn van de dieren voorop. “Dat kan ook niet anders, met zoveel paardenliefhebbers bij elkaar”, aldus Gerrit.

Regionale betrokkenheid

Ook Hans, eigenaar van Schoonmaakbedrijf De Veluwe, is een trouw sponsor met als primaire drijfveer de liefde voor paarden. Van oudsher als zelf fervent ruiter, de laatste jaren als toeschouwer nu de volgende generaties in het zadel zitten. “Ik ben verknocht aan de Bennekomse gemeenschap én aan sport. Naast de lokale voetbal- en tennisvereniging heeft het concours echt mijn hart gestolen. Vooral de regionale betrokkenheid is mij veel waard. Niet alleen voor de bezoekers en deelnemers, maar ook voor de ruim 100 vrijwilligers is het echt een belevenis. Dat ondersteunen wij van harte!”

DNA van gemeente Ede

Het evenement heeft alles in zich wat de regio Ede zo mooi maakt. Samenwerking, sport, natuur, ondernemen én een groot (sociaal) netwerk. Het zit echt in het DNA van onze regio. De organisatie roept mede-ondernemers dan ook van harte op om hier deel van uit te maken. Als bezoeker, sponsor of vrijwilliger. “Het brengt zoveel moois samen”, aldus Hans. “Op zoveel verschillende vlakken heb ik hier waardevolle contacten en fijne momenten opgedaan, zowel zakelijk als privé”.

Over het concours

De “Vereeniging tot Bevordering der Paardenfokkerij in Gelderland” organiseert elk jaar rondom Hemelvaartsdag op het Landgoed Hoekelum in Bennekom een grootschalig hippisch evenement. Een begrip in de Nederlandse paardenwereld en ver daarbuiten!