De veranderende rol van de krant

Frans en Boy hebben het medialandschap de afgelopen jaren flink zien veranderen. Frans vertelt: “Waar de krant vroeger het eerste medium was voor nieuws, is dat nu niet altijd meer het geval. Echte nieuwsfeiten staan direct online. De krant biedt juist meer verdieping en achtergrond.”

Deze verandering zorgt ervoor dat BDUmedia strategisch nadenkt over de toekomst van hun medium. "We zijn de laatste jaren veel bezig geweest met de verhouding tussen papier en online. Maar ook de app speelt daarin een steeds grotere rol," aldus Boy. Frans vult aan: "Het draait nu steeds meer om bereik. Dat lijkt wel marketing. Natuurlijk moet dat wel op een manier die bij ons past: niet té commercieel, maar wel verbindend. Ondernemers zien het resultaat van publiciteit en blijven daarom adverteren en samenwerken."

Betrokkenheid bij ondernemers

De lokale ondernemers zijn dus van groot belang voor de BDUmedia. De sponsoring van het Ondernemersevent is voor Frans dan ook niet meer dan logisch. “BDUmedia is al vanaf het eerste begin bij het Ondernemersevent betrokken. Onze klanten komen daar over de vloer en wij bestaan door ondernemers. Zij zijn heel belangrijk voor ons. Als je dan een keer iets terug kan doen, moet je dat zeker doen.”

De betrokkenheid van BDUmedia bij ondernemers stopt niet bij het Ondernemersevent. Frans: "We zijn aanwezig bij businessclubs, evenementen en ook bijvoorbeeld bij de Heideweek. Ik vind het belangrijk dat wij mensen kennen en zij ons ook kennen. Als merk ‘Ede Stad’ willen we overal zichtbaar zijn. Mensen weten op deze manier steeds beter en sneller het nieuws bij ons te brengen en wij kunnen andersom ook de beste verslaglegging doen. Als journalistieke organisatie moeten we daarin een balans vinden: meedoen zonder te gekleurd te zijn.”

De kracht van lokaal

De aanwezigheid van BDUmedia bij ondernemers helpt niet alleen bij het brengen van nieuws, maar ook bij het versterken van het lokale netwerk. Boy: “Het doel van ons werk is niet alleen informeren, maar ook verbinden met elkaar. Zo komt iemand die een goede doelen actie opstart bij ons om te vragen of we dat groot willen maken. Daar kunnen we bij helpen. Wat voor ons als krant vooral het uitgangspunt is, is dat het nieuws zo lokaal mogelijk is. Als BDUmedia staan we echt voor lokaal, dat is onze kracht. Mensen willen zien wat er bij hen op de hoek gebeurt en juist dat nieuws zie je steeds minder. Een Ondernemersevent sluit hier overigens ook perfect bij aan. Frans vult aan: “Het is mooi dat een Ondernemersevent de héle gemeente Ede beheerst. Juist ook de dorpen.”

Ondernemerschap als tweede natuur

Voor Frans en Boy is werken bij BDUmedia meer dan een baan, het voelt als ondernemerschap. Frans: “Ik werk al 28 jaar voor deze kranten. Je staat ermee op en gaat ermee slapen. Dit werk houdt nooit op. Ik kan mijn creativiteit erin kwijt en het voelt als mijn eigen onderneming.”

Boy herkent dat gevoel. "Wij moeten strategische keuzes maken. Wat doen we wel, wat doen we niet? Dat brengt risico’s met zich mee. We moeten continu nadenken over onze missie en wat we echt willen doen. Dat is ook ondernemerschap."

Toekomstplannen

BDUmedia kijkt altijd vooruit. Boy hint op een spannend nieuw project aan het eind van de lente: "Iets wat we nog nooit hebben gedaan. We hebben daar de ondernemers van Ede hard bij nodig. Dus ik zou zeggen: houd ons in de gaten!"