"Direct na mijn schooltijd ben ik begonnen met werken – ik ben een ondernemer puur op zelfstudie en ervaring," vertelt Jacoline. Haar man Nico heeft zich in 2021, na de verkoop van zijn bedrijf Douglas-Hout, bij Bibelotte gevoegd. “We zijn ondernemers die op ons gevoel afgaan. Zien we een kans, dan springen we erop in. Maar we zijn ook niet bang om keuzes te maken.”

Van creativiteit aan de keukentafel tot een bloeiende onderneming

Zestien jaar geleden, thuis aan de keukentafel aan de Schaapsweg, zette Jacoline de eerste stappen van wat nu Bibelotte is. Gedreven door de zoektocht naar leuk beddengoed voor haar oudste, transformeerde ze haar frustratie in een bloeiend designmerk. De respons was overweldigend, en het merk groeide snel. Retail was toen de ruggengraat van de verkoop, maar de financiële crisis dwong hen in 2008 tot een strategiewijziging. "Het was pijnlijk om afscheid te nemen van personeel en over te stappen op online verkoop", geeft Jacoline toe. "Maar het stelde ons in staat tot groei. Ik heb door de jaren heen echt wel eens overwogen het bijltje erbij neer te gooien, maar ik heb doorgezet met het idee dat het altijd goed zou komen. En dat is uiteindelijk ook gebleken. We groeien nu tegen alle marktontwikkelingen in. Onze aanpak is intuïtief, maar wel doordacht; we nemen risico's maar zijn ook niet bang om moeilijke beslissingen te nemen. Om de twee jaar houden we ons assortiment tegen het licht: we schalen op wat werkt en stoppen resoluut met wat niet rendeert."

Tijdloos totaalaanbod voor wonen met kinderen

De introductie van een eigen behang- en verfcollectie markeerde een nieuwe fase voor Bibelotte. De focus werd verlegd naar een duurzaam totaalaanbod. Jacoline: "Alles wat we doen, valt onder het motto 'wonen met kinderen'. We willen het leven in en rond de kinderkamer niet alleen mooier maar ook fijner en praktischer maken. Met een lach vertelt ze over de interactie met klanten: "Als ze vragen of een meubelstuk beperkt is tot de kinderkamer, geef ik ze met een knipoog toestemming om het ook in de woonkamer of keuken te gebruiken." Het typeert de onderneming. Wonen met kinderen beperkt zich in het dagelijks leven namelijk ook niet tot de kinderkamer alleen. "Bovendien blijven kinderen niet voor altijd klein; we willen meegroeien met gezinnen, ze comfort en design bieden die jarenlang meegaan. De focus ligt echt op duurzaamheid en tijdloosheid; we volgen niet zomaar elke trend."

Liefde voor mooie materialen

Het team achter Bibelotte is klein maar toegewijd. Jacoline: "Met vijf collega's en een flexibele schil van medewerkers runnen we dit bedrijf. Nico en André zijn de stuwende kracht achter onze productie, en ik neem het ontwerp voor mijn rekening." De bedrijfsruimte aan de Bospoort in hartje Ede is het kleurrijke centrum waar de houtwerkplaats en productielijnen samenkomen. Er wordt met toewijding en vooral veel plezier gewerkt

Het verhaal achter Bibelotte vertellen

Uitdagingen zijn er zeker voor Bibelotte, vooral in een tijd waarin de concurrentie hevig is. "Zichtbaar blijven is een constante uitdaging. We proberen onszelf te onderscheiden door echt actief te zijn op social media en door onze community te betrekken bij wat we doen. Goede, inspirerende sfeerbeelden helpen daarbij. Maar ons verhaal gaat verder dan een mooie dekbedhoes of een solide opbergmeubel, en dat willen we graag vertellen." Inspiratiedagen en openhuis-evenementen zijn voor Bibelotte daarom een mooie manier om direct contact met hun community te onderhouden. "Twee dagen per maand openen we onze deuren. Mensen kunnen onze producten in het echt zien, vragen stellen en we hebben speciale aanbiedingen. Erg leuk en waardevol om zo live in gesprek te zijn met onze klanten.”

Ondernemen met plezier

Het verhaal van Bibelotte is een combinatie van plezier en van nuchterheid, van hard werken en de durf om te vertrouwen op intuïtie. Jacoline: "We geloven in de kracht van ons verhaal, onze eigen productie en de korte lijnen binnen ons team. Dat maakt ons flexibel én we halen er ongelooflijk veel plezier uit," vertelt Jacoline lachend.